4

Shanghai Major

Tigg inte! Varför ska vi betala din semester? Du kan casta hemifrån.

Det är ibland hårda ord när man gör en sk crowdfunding till ett event. Det har jag förstått. Jag och två av mina kollegor i DraySWE kommer att åka till Shanghai för att kommentera Majortävlingarna där. Vi har jobbat hårt för att få Dota2 på Svenska. Vi tror på den idén. Vi tror på sammanhållningen.

Ibland har folk setat nattetid, kanske tagit ledigt från jobbet. Det finns ett driv. 

Under Frankfurt Majorn kommenterade vi hemifrån. Vi hade jättekul. Fnas och Mats var hos mig i Falun och vi tog upp hela lägenheten för det. Fnas tog semester. Mats kunde inte heller streama av samma anledning, vi var hemma hos mig. Min fru och mina barn tyckte också det var trevligt trots att vi var folk hos mig från tidig morgon till sen kväll.  Efter diskussion med chatten, och förslag från chatten, så tyckte man att vi borde ta emot donationer för att göra ett lite bättre projekt nästa gång. Vi höll med. Idén var att göra ett bättre projekt i något rum nånstans där vi alla kunde samlas i Sverige. Men sen föddes idén om att åka till Shanghai och vara på plats.

Valve betalar ingenting för det. Dom har Ryska, Engelska och Kinesiska produktioner att fixa. Så vi försökte trots det att få vara med. Nej var svaret. Men vi står för allting själva - okej. Vi kan lösa en plats till er. 

Det handlar om passion i grunden, jag har spelat MOBA i mer än 10år. Jag har haft så förbannat roligt under tiden, jag har spelat som proffs, jag har spelat med mina kompisar, jag har varit förbannad, och överglad. Ni vet hur det är. Men passionen övergick till ett sätt att arbeta för ungefär 15månader sen. Då sade jag upp mig från mitt jobb. När man säger upp sig så får man ingen a-kassa. Är man egenföretagare utan tidigare inkomster så får man heller ingen ersättning. Man chansar helt enkelt. Något som var riktigt läskigt. Vissa månader har det knappt gått ihop, andra månader har det gått riktigt bra. Jag klagar inte. Jag säger bara att jag har gett mig in i detta för att jag tror på det, och för att jag vill att det ska fungera.

När vi då sätter upp ett mål för en sån här resa så gick dialogen såhär:

- Hur mycket pengar behöver vi? Vi behöver köpa ljud / ljus utrustning för att sända. Vi behöver flyg, hotell, mat för tre personer i sju dagar. Vi behöver transfer och kostnader för transporter i Shanghai. Vi behöver tågbiljetter till och från Arlanda. Vi behöver ha med oss någonslags buffert ifall något inte fungerar. 

Ingen pratade om ersättning för arbete. Trots att de personer jag pratade med båda två måste ta semester 5-7 dagar från att arbeta. Vi kom överens om att göra såhär, Vi samlar ihop en summa som gör att vi i alla fall inte går back för mycket på det privat. Sen kan vi försöka samla mer. 
Vi kommer inte ha semester. Vi kommer åka dit, rigga, och sen kommer vi att casta matcher. Vi kommer säkerligen äta något gott och dricka något gott på kvällen. Det kan jag erkänna. Men mer än så är det inte.

Så nu undrar jag, om du som inte vill ge något bara kan låta bli att ge, utan att för den sakens skull raljera om hur vi ska samla ihop dessa pengar. Vi kommer inte att ringa till dig, eller knacka på din dörr. Vi visar bara på HUR man kan delta för att samla ihop till det här eventet och ingenting mer, det är inget krav att du deltar. Heller inget krav på att du kommenterar negativt.
 
Nu hoppas jag att folk inte sätter käppar i hjulen. Att inte Dota2Sverige på Facebook har admins som tycker att det här är något som inte passar in hos dom. Att folk inte svartmålar.

Sen kommer jag hoppas att vi samlar ihop dom pengar som krävs, förhoppningsvis mer än så, så att jag kan känna att de personer som engagerar sig och inte har min stream kan få några kronor extra i sin plånbok också. För vet du vad? Dom förtjänar det så sjukt jävla mycket.



Tack för ordet.
1 RosaCaramell:

GO for it!!! Tycker det är grymt att ni alla 3 går in för detta, jag försöker att sponsra er så mycket jag kan då jag ser på dig/er nästan varje dag. Hoppas ni får riktigt trevligt både med att rigga/casta och med mat/dryck!

Väntar ivrigt för att se er!

Trogen E-sportare och supporter till DOTAÄRBÄSTPÅSVENSKA!

2 asdf:

Hur mycket pengar pratar ni om?

3 Andreas:

Bra skrivet som vanligt! Håller helt med om att de som hjälper till att skapa och utveckla Dotapåsvenska förtjänar beröm och betalning. Jag stöttar helhjärtat en resa till nästa Major, go for it! Låt ingen förstöra glädjen och passionen genom trist attityd.

Mvh Andreas

4 Enthess:

Ni gör ju bra saker, mitt intresse för Dota har ökat massor pga dig/er. Jag tycker det är jättebra att ni gör det här som ni gör!