0

The International - Dag 1 (Allianceperspektivet)

Hej på er! Som ni kanske känner till befinner jag mig på gotland och har semester, jag är påväg hemöver strax här men måste följa en del från mitt mobila bredband här i lägenheten i centrala Visby. 

Jag tänkte ge mina tankar om dag 1 - inte så utbrett men lite förväntningar och vad som egentligen hände.
 
 
Som jag ser det så gick alliance in i dag 1 med tre helt olika matcher. Den första matchen mot TNC har jag satt i kategorin "Must win" inför idag. Det lyckades Alliance väldigt bra med också, en 2:0 start på The International känns jävligt legit, och även om TNC såg lite småslarviga ut mellan varven får vi ha i åtanke att dom faktiskt slog Wings med 2:0 för att sen ta en karta från NAVI där resultatet blev 1:1. Jag får nog erkänna att jag höll TNC lägre än vad jag borde ha gjort - så den 2:0 vinsten kan också ha varit delvis missvisande, det kan ha varit en hel del nerver för det här (i detta sammanhang) nya laget.

Alliance tog dom dock med 2:0 och gick ut starkt.


Nästa match hade jag i kategorin "BLI INTE STOMPADE". Alltså OG är en toppcontender vad man än säger, och OG har legat där uppe och vibrerat länge. Alliance hade utan problem råd att förlora 2:0 mot dom, vilket dom också gjorde, men frågeställningen var på vilket sätt dom skulle förlora. Det finns saker att utveckla, men jag ger alliance insats ett överlag bra betyg. Sista matchen blev en klassisk lategame mot earlygame strat, som kanske var lite väl svår att vinna i slutändan. Men Alliance körde på, och de misstagen som skedde, eller dom småsakerna som gjorde att Alliance slutligen förlorade är ingenting som är omöjligt att fixa. Spelar man in sig i tuneringen tror jag att det kan fungera bra.


Sista matchen var min förhoppningsmatch. LGD måste hållas högt i alla typer av tuneringar oavsett vad som händer, och vilken lineup som helst där xio8 är med i måste man respektera högt.
Första matchen tycker jag att LGD visade riktigt vart skåpet skulle stå, de lät alliance farma fritt samtidigt som dom själva hade en hero som farmade fritt. Saken var bara den att LGD hade en bättre strategi. Båten var enorm i den setupen, och vi ska väl inte prata om Timbersaw. Att det sen var en PL som blev svår att döda i slutändan spelade inte så stor roll, men jag lyfter hatten för LGD och deras strategi, och konstaterar att i game 2 så visade Alliance flera saker som var intressanta, det första är att S4 tar upp Axe, i vilket lag som helst tycker jag inte att det är särskilt speciellt, men för Alliance tycker jag att det finns en tendens för att man vågar bredda sitt spel. Det sista matchen var en riktig stomp från Alliance sida, och frågan är om man då kan dra slutsatsen att Game1 egentligen bara var en taktisk förlust. Jag vill gärna låta tankarna snurra iväg åt det hållet i alla fall.

Slutresultat för dag 1 är 3 vinster och 3 förluster 

Blir oerhört intressant inför gamedag 2. 


Tack alla ni som kikar, och tack för att ni har tålamod med mig torts att jag är på semester! Kram!