0

Ett samtal till förståelse, kanske?

Efter att jag gjorde det här inlägget på youtube https://www.youtube.com/watch?v=KWCszllTc8g så har responsen haglat, mest positivt faktiskt.

Jag ville inte starta ett krig, har sällan det som syfte, utan snarare hitta en förklaringsmodell mellan sporten och esporten. Något som är otroligt viktigt att veta är att esport redan är esport. Vi behöver inte ha andra människor som redan är etablerade sportare som påpekar detta. Men det finns en storhet i idrott, i sport, en storhet som erövrat världen under en myket längre period än vad esporten har.

Nog om detta. Jag gav ett kritiskt svar till Tommy,Jag känner inte honom som person och kan inte påtstå att jag gör det nu heller. Men han lämnade sitt telefonnummer till mig i maillådan min, och jag ringde upp honom. Såsom människor som kanske inte förstår varandra behöver göra oftare.

Vi hade ett långt samtal. (Det gamet jag spelade förlorade jag till 100% på grund av honom) men det var givande. För vi måste också komma ihåg att allting inte är klart som korvspad för alla.
 
 
 
Vi pratade om skillnaden mellan gaming och e-sport. Den förstår ni va? Det är samma sak som att ta med sig ett sexpack pilsner till hockeyplan och iförd ett par lågskor skjuta några skott på mål inte gör dig till en idrottsman. Du har säkert skitskoj, men det är fortfarande ingen direkt idrottsaktivitet som sysslas med. Du har kul, men det räcker inte.

Vi pratade om öga-hand-kordination, och om saker som faktiskt är fysiskt kopplat till e-sport.Vi hann inte prata så mycket om uthållighet, som förstås också är där. Men vi kunde förstå varandra bättre än innan i alla fall.
 
Söderström berättade om reaktionerna han fick på sig , och här är väldigt viktigt att komma ihåg några saker. För skämmas fick jag göra, inte för att jag är ni, men för att ni är en del av esporten. Vare sig jag vill det eller inte. Han verkar rätt hårdnackad, ingen som kommer att snyfta över era kommentarer. Men skilj på sak och person för helvete. Lär er det NU, inte imorgon. Han kanske är en pajas för sitt uttalande, helt okunnig eller vafan som helst. Men att ge sig på personliga saker för att visa sin styrka i en diskussion är bara just precis tvärtom, att visa hur svaga ni egentligen är.

Hurvida Heaton är en mästare som de mästarna som är eller har varit med i mästarnas mästare kan självklart diskuter. CS:GO är inte samma sak som Hockey. Fotboll och Innebandy ser man tydliga skillnader på, särskilt om man kikar i lönekuvertet. De som jobbar extra för att kunna vara med i sina tävlingar på hög nivå - för att ha råd med skiten - är det så idrottsutövare ska vara?

Det kommer vara fantastiskt med Heaton i mästarnas mästare. Han är utan tvekan en bra representant för Esporten. Sen när ni vill fortsätta att diskutera hurvida sport är sport och idrott är idrott, och om basket är samma som som skytte så kom ihåg att vi väntar faktiskt inte på sportens erkännande längre. Vi har esporter som genererar sjukt mycket mer pengar och storhet. Men nog vore det roligt att få se hur dessa personligheter möter sig med personligheter från den klassiska sporten.

Håller ni inte med?

Jag och Tommy höll inte med varandra om allt. Men jag går i god för att Tommy är en jävligt bra snubbe. Han kan väl inte råför att han redan blivit 40 :-)

K