4

Barn och Våldsamma dataspel

Det är en diskussion som blossar upp för att sen försvinna igen, flera gånger per år. Jag märkte det nu, och spelet som kritiseras är GTA. Det är för våldsamt. Jag kan hålla med, spelet är extremt i sitt slag eftersom du faktiskt kan göra mycket konstiga saker som inte riktigt hör ihop med verkligheten.

Föräldrar pratar om föräldraansvar och tycker att spelet borde förbjudas.

Vi hade samma resonemang om hårdrock, våldsfilmer,och om rollspel, när jag var barn. Risken var att folk blev våldsamma, eller gick in i psykoser. Antar att man bara utbildat folk i psykologi. I alla fall litegrand.

Jag har jobbat mycket med barn, barn med särskilda behov och barn med ännu mer behov än så. Jag har jobbat på dagis, i skola, och bland ungdomar på behandlingshem och EKB barn. Låt mig berätta mina erfarenheter:

Vissa barn kan du ge en träkloss så kommer den att nyttjas för att slå någon i huvudet med, eller låtsas att slå någon i huvudet med, eller så är det någon form av pistol som smäller och det låter boom och bang. Det spelar egentligen ingen roll om man ger dom en plastpistol eller en pinne. För det barnet handlar det om olika slags våldslekar som förstås måste kontrolleras av vuxna så att ingenting konstigt händer. Andra barn kan man ge en replika av en Ak47 och dom använder den som en uppställningsplats för gubbar. Barn är olika. Men det är tydligt att det som sker i huvudet på barn kan vi inte kontrollera. Du tänker att minecraft är ett mycket mer pedagogiskt spel än GTA. Jag håller med, för där lär man sig många andra saker som att bygga och faktiskt tänka lite logiskt, men i minecraft kanske din son eller dotter just nu springer runt och skrattar och slår oskyldiga djur. Bara det att dom ser ut som legofigurer, men vad som händer i deras huvuden det har du ingen som helst aning om. 

Många av er föräldrar låter också barnen nyttja youtube eller några typer av sociala medier? Ni vet att alla typer av filmsajter och socialamedieresajter är långt mer grafiska och allvarliga än GTA. Det speglar nämligen verkligheten.
Aftonbladet. Kanske läsa om den sonen som blev bunden i kedjor och nerskickad i en vak av sina egna föräldrar. Det är verkligheten. Där kan du aldrig säga att det bara är ett spel. Det är verkligheten.

Ulf Dalquist, forskningsansvarig på myndigheten Statens Medieråd har gått igenom 106 olika studier från 2000–2011, där forskare letat efter påverkaneffekter av våldsspel.

–Det finns en statistisk koppling mellan våldsamma spel och vissa mått på aggression, men det finns absolut ingenting som visar att våldsspel leder till ökat våld i samhället, konstaterar han.

Jag är helt övertygad om att han har rätt. 

Mitt bästa förslag till dig som förälder är att interagera med ditt barn när dom spelar. Kolla vad som händer hos dom, är det våldsutövning eller är det något annat. Det är ditt jobb att se till att det blir rätt. Men att sätta upp en massa förbud kommer inte att fungera, du har ingen aning om vad dom gör i skolan eller hos sina kompisar heller för den delen.

1 Elisabeth :

Viktigt inlägg. Det viktigaste är inte att lägga förbud, utan att vara delaktig i vilka spel man väljer att tillgängliggöra för sina barn (det finns ju trots allt rekommenderade åldersstämplar på alla spel som många föräldrar struntar blankt i) och att även vara delaktig i själva spelandet när barn är i en ålder då de kanske har många frågor om det som händer på skärmen.

2 Markus:

Riktigt bra skrivet!

3 Andreas K:

Bra skrivet, håller helt med!

4 Simon:

Har själv spelat mycket spel sen jag var liten och aldrig känt mig aggressiv av de spel jag spelat. Ofta satt man och spelade spel lugnt men fotboll m.m gick betydligt hårdare till.